انشا در مورد روز مادر و مادر

انشا در مورد روز مادر - انشا درباره مادر با مقدمه، بدنه و نتیجه گیری برای پایه های دبستان یا ابتدایی و متوسط یا دبیرستان و راهنمایی

در این مطلب چند انشا در مورد روز مادر و مادر با مقدمه، بدنه و نتیجه گیری برای پایه های دبستان (یا ابتدایی) و متوسطه (راهنمایی و دبیرستان) آماده کرده‌ایم. امیدواریم این مطلب در ارائه ایده های مناسب نگارش به شما کمک کند.

انشا در مورد مادر به زبان ساده برای پایه های ابتدایی

مقدمه

مادر یکی از مهربان ترین کسانی است که من می‌شناسم. کسی که زحمات زیادی برای ما کشیده است و ما باید قدر او را بدانیم.

بدنه انشا درباره مادر

مادر مهربان من

مادر من خانه دار است. من مادرم را خیلی دوست دارم. او و پدرم بهترین دوست های من هستند و از زمانی که به دنیا آمده‌ام همیشه مراقب من بوده‌اند.

وقتی من خیلی کوچک بودم شب ها با گریه هایم مادرم را از خواب بیدار می‌کردم و او بدون اینکه ناراحت شود یا بگوید خوابم می‌آید از جایش بلند می‌شد و با مهربانی به من غذا می‌داد.

حالا که بزرگتر شده‌ام باز هم مادرم هر روز با مهربانی مرا از خواب بیدار می‌کند، به من صبحانه می‌دهد و مرا به مدرسه می‌رساند. وقتی به خانه برمی‌گردد از صبح تا ظهر خانه را تمیز می‌کند و غذا می‌پزد. وقت تعطیلی مدرسه هم دنبالم می‌آید و مرا به خانه می‌برد.

وقتی من مریض می‌شوم مادرم همراه پدرم مرا به دکتر می‌برد و تا وقتی خوب شوم با نگرانی از من مراقبت می‌کند و داروهایی که دکتر گفته است را سر وقت به من می‌دهد.

او همیشه با مهربانی به سوال های من جواب می‌دهد و با دقت به حرف های من و اتفاقاتی که در مدرسه افتاده است گوش می‌دهد. او با من بازی های فکری می‌کند و بعضی شب ها موقع خواب برایم قصه های زیبا و آموزنده تعریف می‌کند. مادرم همیشه خوش اخلاق است و اشتباه های من را با لبخند به من یادآوری می‌کند.

وظیفه من نسبت به مادرم

من می‌دانم مادرم خیلی مرا دوست دارد و برایم بسیار زحمت کشیده است. به همین خاطر سعی می‌کنم تکالیفم را به درستی انجام دهم و او را اذیت نکنم.

من تلاش می‌کنم در کارهای خانه به مادرم کمک کنم، اتاقم را تمیز کنم و اسباب بازی هایم را خودم جمع کنم. همینطور در پهن کردن سفره و جمع کردن آن هم به مادرم کمک می‌کنم.

من می‌خواهم وقتی بزرگ شدم مثل مادرم انسان مفید و مهربانی برای خانواده و فرزندانم باشم و همیشه در دعاهایم از خدا می‌خواهم مواظب پدر و مادرم باشد و آن‌ها را همیشه سالم نگه دارد.

من در روز مادر با هدیه ای کوچک سعی می‌کنم مادرم را خوشحال کنم و از او به خاطر زحمت هایش تشکر کنم.

نتیجه گیری

مادر یکی از مهربان ترین انسان‌هایی است که من می‌شناسم. مادر برای همه بچه ها از کودکی تا بزرگی زحمت های فراوانی می‌کشد. ما باید قدر مادر خود را بدانیم و به آن‌ها احترام بگذاریم.

انشا درباره مادر و روز مادر برای پایه های متوسطه و دبیرستان

مقدمه

مادر یکی از مهم ترین و مهربان ترین انسان ها در زندگی هر فردی است. مادر پیش از به دنیا آمدن ما با عشق و محبت مراقب ما بوده است و تا زمانی که بزرگ می‌شویم و حتی پس از آن، از عشق و محبتش نسبت به ما کاسته نمی‌شود.

بدنه انشا

مادر موجودی خستگی ناپذیر، مهربان، پرقدرت، صبور و فداکار است. کسی که از هیچ کاری برای خوشبختی فرزندان خود دریغ نمی‌کند و تلاش می‌کند فرزندی مفید و صالح تربیت کند.

زحمات مادر

بسیاری از مادران کارهای خانه، بزرگ کردن فرزندان، مراقبت و تربیت فرزندان و حتی پختن غذا را برعهده دارند. حتی بعضی از مادرها مثل پدر خانواده بیرون از خانه هم کار می‌کنند یا در خانه با کسب و کارهای خانگی به اقتصاد و درآمدزایی خانواده کمک می‌کنند.

مادر کسی است که ما را با زحمت و سختی فراوان به دنیا می‌آورد. مادر در سنین نوزادی همیشه در کنار فرزند خود می‌ماند. او نیمه های روز و شب، گاه و بی‌گاه از استراحت و آرامش خود می‌زند و به نوزاد خود غذا می‌دهد یا با جان و دل از او مراقبت می‌کند.

هنگامی که فرزند به سنین کودکی می‌رسد مادر با عشق و صبر فراوان با فرزند خود بازی می‌کند. بسیاری از مادران برای اینکه فرزندشان شب ها آسوده بخوابد قبل از خواب برای او قصه های آموزنده و مفید تعریف می‌کنند.

مادرها هنگام بیماری فرزندان خود مانند یک پرستار فداکار از آن‌ها پرستاری می‌کنند. مادرها در غم و شادی کنار فرزندان خود هستند. کوچک‌ترین ناراحتی و آسیبی به کودکان، آن‌ها را نگران می‌کند و آرامش را از آن‌ها می‌گیرد.

مادرها گاهی اوقات پا به پای فرزندان خود در یادگیری درس ها هم به آن‌ها کمک می‌کنند. آن‌ها هنگام امتحانات با غذاها و خوراکی های مفید و مقوی یا ایجاد آرامش در محیط خانه در موفقیت فرزندان نقش مهمی ایفا می‌کنند.

اهمیت مادر

مادر یکی از نقش های اساسی در خانواده است و به عنوان یکی از پایه های اصلی در خانواده های ایرانی شناخته می‌شود. از آنجایی که معمولا مادر در مقایسه با پدر زمان بیشتری را با فرزندان می‌گذراند می‌تواند با تربیت صحیح فرزندان تأثیر مهمی در سرنوشت و آینده آن‌ها ایفا کند. از طرف دیگر مادر می‌تواند با تربیت و آموزش مناسب فرزندان نقش مهمی در آینده کشور داشته باشد.

رفتار و مهربانی مادر

مادر با رفتار و گفتار خود به فرزندش یاد می‌دهد چگونه زندگی کند. اغلب مادرها بی‌هیچ چشم داشتی برای رشد و تربیت فرزندان شان تلاش می‌کنند. آن‌ها هیچ وقت بابت زحماتی که برای ما می‌کشند هزینه یا هدیه ای طلب نمی‌کنند.

مادرها هنگام خطای فرزندان با مهربانی از آن‌ها می‌گذرند و اشتباهات شان را نادیده می‌گیرند. آن‌ها آنقدر مهربان هستند که حتی راضی نیستند خار کوچکی پای فرزندشان را مجروح کند یا گریه و ناراحتی آن‌ها را ببینند.

مقام مادر در قرآن و روایات

مادر مقام والایی دارد. او به عنوان یکی از والدین ما اهمیت فراوانی دارد و در بسیاری از آیات و روایات ما مسلمانان روی مقام مادر تأکید ویژه ای شده است.

بزرگان دینی ما در بسیاری از احادیث روی احترام و نیکی به مادر (و البته پدر) تأکید کرده‌اند. برای مثال روایت شده مردی از پیامبر اسلام پرسید: ای رسول خدا. به چه کسی نیکی کنم؟». پیامبر فرمود: «به مادرت»، دوباره پرسید: «بعد از او به چه کسی؟» پیامبر باز فرمود: «به مادرت»، بار سوم گفت: «بعد از او به چه کسی؟» پیامبر نیز برای بار سوم فرمود: «به مادرت»، وقتی در چهارمین بار مرد این سؤال را تکرار کرد پیامبر پاسخ داد: به پدرت.1

در حدیثی2 دیگر، پیامبر اسلام بهشت را زیر پای مادران می‌داند. برخی کارشناسان دینی گفته‌اند احتمالا منظور از این حدیث آنست که اگر فرزندی می‌خواهد وارد بهشت شود باید مادرش از او راضی و خشنود باشد.

در قرآن نیز در مورد نیکی به پدر و مادر تأکید ویژه ای شده است. برای مثال خداوند در بخشی از آیه 23 سوره اسرا می‌فرماید: و بالوالدین احساناً یعنی “… و به پدر و مادر خود احسان و نیکی کنید …”.

وظایف ما نسبت به مادر

ما باید نسبت به مادر خود همیشه قدردان و سپاسگزار باشیم و به او احترام بگذاریم. ما نباید با لحن تند و صدای بلند با مادر خود سخن بگوییم یا رفتار ناپسندی با او داشته باشیم. سخن گفتن آرام و شمرده در حضور مادر، بلند شدن به احترام مادر هنگام ورود او و محبت و مهربانی در حق او از دیگر وظیفه های ما نسبت به مادر است.

ما همچنین وظیفه داریم همانطور که مادرمان در سنین کودکی مراقب ما بود در سنین کهنسالی از او مراقبت کنیم. هرگز او را از خود نرنجانیم و در دعاهای خود از خداوند سلامتی و طول عمر با عزت را برای مادرمان آرزو کنیم.

روز مادر

حضرت فاطمه سلام الله علیها به عنوان دختر پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) و مادر دو امام بزرگوار شیعیان یعنی امام حسن و امام حسین (علیهم السلام) از اهمیت و محبوبیت بالایی بین مردم ایران و شیعیان برخوردار است. به همین دلیل در ایران ولادت مادر نمونه اسلام حضرت فاطمه به عنوان روز مادر و روز زن نامگذاری شده است. پیامبر اسلام از دختر خود حضرت فاطمه با عنوان ام ابیها (یعنی مادر پدرش) نام برده است و به این ترتیب روی نقش حضرت زهرا و همچنین اهمیت نقش مادر تأکید کرده است.

در روز مادر معمولا فرزندان و همسران برای مادر خانواده هدیه ای تهیه می‌کنند. این هدیه می‌تواند یک هدیه کوچک اما سرشار از محبت و عشق مثل یک شاخه گل، یک نقاشی زیبا یا هر هدیه دیگری باشد. روز مادر به عنوان روزی برای قدردانی و تشکر از مادر یکی از مهم‌ترین و شادترین مناسبت های تقویم ما ایرانیان است.

مادر در شعر و ادبیات فارسی

مادر در شعر و ادبیات فارسی نیز اهمیت ویژه ای دارد. برای مثال مولانا در مثنوی معنوی با شعر زیر روی آرامش بخش بودن مادر و پرستاری او تأکید می‌کند:

دست هر نا اهل بیمارت کند / سوی مادر آ که تیمارت کند

نتیجه گیری

مادر یکی از مهربان‌ترین و دوست داشتنی‌ترین موجودات روی زمین است. ما باید قدر مادر خود را بدانیم و به او احترام بگذاریم. روز مادر زمان خوبی برای نشان دادن احترام و قدردانی از مادران زحمت‌کش است.

انشا در مورد روز مادر

مقدمه

روز مادر یکی از مهم ترین روزهای تقویم است. روزی برای سپاسگزاری از مادر و تشکر به خاطر زحمت های بی چشم داشت مادر.

بدنه انشا درباره روز مادر

مادر یکی از مهربان ترین و صبورترین انسان هاست. مادر بین خانواده های ایرانی اهمیت ویژه ای دارد. به همین خاطر روز مادر یکی از مهم ترین روزهای سال بین ما ایرانیان است.

ما در ایران روز ولادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها (معادل با 20 ام جمادی الثانی) را به عنوان روز مادر و روز زن گرامی می‌داریم. دلیل انتخاب روز میلاد حضرت فاطمه برای این منظور آنست که حضرت فاطمه مادر امام حسن (ع) و امام حسین (ع) و نمونه کامل‌ترین مادر است که اهمیت فراوانی بین مسلمانان به ویژه شیعیان دارد.

روز مادر بهانه ای است برای اینکه قدردانی و سپاسگزاری خود را نسبت به مادر نشان دهیم. در ایران معمولا فرزندان و پدر خانواده به مناسب روز مادر هدیه هایی برای مادر خانواده تهیه می‌کنند. زیورآلات (مثل گردنبند، انگشتر و گوشواره)، لباس (مانند چادر، مانتو و روسری)، کارت هدیه، شیرینی، شاخه گل و حتی یک نقاشی ساده از جمله هدایای روز مادر هستند.

ما می‌توانیم در روز مادر با بوسیدن دست مادر خود و کادویی هرچند کوچک به او بگوییم چقدر دوستش داریم. ما می‌توانیم با نامه ای کوچک و پر محبت هرچه در دل داریم را با مادر خود در میان بگذاریم و از او به خاطر زحمات فراوانی که برای ما کشیده است تشکر کنیم.

معمولا در روز ولادت حضرت فاطمه و روز مادر جشن های مختلفی نیز در سراسر ایران برگزار می‌شود و از مقام مادر و زن تجلیل می‌شود.

مادر آنقدر با اهمیت است که مردم کشورهای مختلف جهان نیز روزهای مختلفی را به عنوان روز مادر گرامی می‌دارند. در برخی کشورها این روز با احترام به مریم مقدس ارزش دو چندان پیدا می‌کند.

نتیجه گیری

روز مادر فرصتی برای نشان دادن عشق و علاقه ما نسبت به مادر است. روزی که در آن سپاسگزاری و قدردانی خود را نسبت به مقام مادر نشان می‌دهیم و از مادر خود با روش های مختلف تشکر می‌کنیم.


مطالب پیشنهادی:

توجه: انشاهای منتشر شده در سایت قصه دون (از جمله انشا در مورد مادر و روز مادر)، صرفا برای ارائه ایده انشانویسی و بهبود نوشتار است. ما به هیچ وجه کپی‌برداری و استفاده مستقیم از انشا و محتوای این مطالب برای تکالیف درسی را پیشنهاد نمی‌کنیم.

  1. برگرفته از الکافی، ج 2، ص 159 ↩︎
  2. الجنه تحت اقدام الأمّهات – مستدرک الوسائل، میرزا حسین نوری طبرسی، ج ۱۵، ص ۱۸۰ ↩︎

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *