انشا درباره شب یلدا

انشا درباره شب یلدا و شب چله برای پایه های دبستان یا ابتدایی و متوسطه یا دبیرستان و راهنمایی

در این مطلب چند انشا در مورد شب یلدا و شب چله با مقدمه، بدنه و نتیجه گیری برای پایه های دبستان (یا ابتدایی) و متوسطه (راهنمایی و دبیرستان) آماده کرده‌ایم. امیدواریم این مطلب در ارائه ایده های مناسب نگارش به شما کمک کند.

انشا درباره شب یلدا برای پایه های ابتدایی و دبستان

مقدمه

شب یلدا طولانی ترین شب سال است. ما هر سال این شب را در کنار خانواده و بزرگترها جشن می‌گیریم.

بدنه انشا در مورد شب یلدا

شب یلدا یا شب چله آخرین شب فصل پاییز است. این شب از شب های دیگر سال کمی طولانی تر است. به همین خاطر ما هر سال شب یلدا را در کنار هم جشن می‌گیریم.

معمولا در این شب من و خانواده ام همراه عموها و عمه و بچه هایشان در خانه پدربزرگ و مادربزرگ جمع می‌شویم. در شب یلدا مادربزرگ من سفره زیبایی با انواع خوراکی ها مثل انار، هندوانه، آجیل و شیرینی پهن می‌کند. بزرگترها با تعریف کردن قصه های قدیمی و خاطرات بامزه اوقات خوشی را می‌گذرانند. بچه ها هم با خوراکی های خوشمزه و بازی های مختلف سرگرم می‌شوند. پدربزرگ من در شب یلدا شعرهای حافظ را برای همه ما می‌خواند.

روز بعد از شب یلدا اولین روز فصل زمستان است. بعد از این شب کم کم شب ها کوتا‌ه‌تر، روزها طولانی‌تر و هوا سردتر می‌شود. من این شب را به خاطر شادی و بودن در کنار دوستان و خانواده ام خیلی دوست دارم.

ما باید در شب یلدا از پرخوری دوری کنیم، به بزرگترها احترام بگذاریم و در مهمانی مزاحم آن‌ها نشویم تا در کنار خانواده شب شاد و خوبی داشته باشیم.

نتیجه گیری

شب یلدا برای من یکی از شب های دوست داشتنی سال است. من هر سال در این شب کنار خانواده و بزرگترها لحظات شادی را می‌گذرانم. من از قصه ها و خاطره های بامزه‌ای که بزرگترها در این شب تعریف می‌کنند و همینطور از خوراکی‌های مفید و خوشمزه شب یلدا لذت می‌برم.

انشا درباره شب یلدا و شب چله برای پایه های متوسطه

شب یلدا یا شب چله طولانی ترین شب سال است. مردم ایران هر سال این شب را در کنار خانواده، بزرگترهای فامیل و آشنایان یا دوستان خود جشن می‌گیرند.

شب یلدا آخرین شب فصل پاییز است و از غروب آخرین روز پاییز یعنی 30 ام آذر شروع می‌شود و تا طلوع آفتاب اول دی ادامه پیدا می‌کند. پس از شب یلدا روزها آرام آرام طولانی‌تر و شب ها کوتاه‌تر می‌شوند. این شب از پایان پاییز خبر می‌دهد و نویدبخش شروع زمستان، آخرین و سردترین فصل سال است.

شب چله در میان ایرانیان و مردم جهان

شب یلدا و شب چله به عنوان بلندترین شب سال میان مردم ایران از محبوبیت بالایی برخوردار است. جشن شب یلدا یکی از جشن های باشکوه و باستانی ایرانی است که مانند جشن نوروز دارای اهمیت تاریخی و فرهنگی بالایی است. هرچند این شب فقط به اندازه چند ثانیه از شب قبلش طولانی‌تر است اما شادی و برگزاری جشن در میان ایرانیان از گذشته های دور به مناسبت های مختلف از جمله شب یلدا رایج بوده است.

شب یلدا در کشورهای دیگر از جمله افغانستان، ترکیه و آذربایجان نیز جشن گرفته می‌شود. البته این جشن صرفا به کشورهای فارسی زبان و همسایه های ایران محدود نمی‌شود. در برخی کشورهای دیگر هم شب یلدا به شکل های مختلف همزمان با انقلاب زمستانی مصادف با 21 ام یا 22 ام دسامبر جشن گرفته می‌شود. انقلاب زمستانی زمانی است که در آن یکی از قطب های شمال یا جنوب زمین در بیشترین فاصله از خورشید قرار می‌گیرد. به این ترتیب برای نیمکره ای که انقلاب زمستانی آن فرا رسیده این روز کوتاه ترین روز و شب آن بلندترین شب سال خواهد بود.

واژه “شب چله” به این دلیل برای طولانی ترین شب سال به کار می‌رود که پس از این شب، چله بزرگ شروع می‌شود. این چله شامل چهل روز اول زمستان از اول دی تا دهم بهمن است. بیست روز پس از آن (تا پایان بهمن) نیز چله کوچک نامیده می‌شود.

رسم و رسوم شب یلدا در ایران

در شب چله خانواده های ایرانی در کنار هم جمع می‌شوند و طولانی‌ترین شب سال را با دورهمی، گفتگو، تعریف کردن خاطرات و قصه ها، شعرخوانی و خوردن خوراکی های مخصوص این شب گرامی می‌دارند.

بسیاری از خانواده ها در شب چله در خانه بزرگترهای فامیل مانند خانه پدربزرگ و مادربزرگ جمع می‌شوند. در این شب روایت قصه های کهن، خواندن شاهنامه و اشعار حافظ جایگاه والایی میان مردم ایران دارد. معمولا در شب چله، فال حافظ نیز گرفته می‌شود. این مراسم اغلب تا نیمه های شب ادامه پیدا می‌کند و مردم تلاش می‌کنند از زمان طولانی این شب برای شادی و شب نشینی لذت ببرند.

نشستن دور کرسی از جمله رسومی است که برای یادآوری گذشته‌ها در شب یلدا مورد توجه مردم ایران است. معمولا خوراکی های شب یلدا روی سفره‌ای به نام سفره شب یلدا که دارای تزئینات خاصی است قرار می‌گیرد. در صورت وجود کرسی، این سفره روی میز کرسی پهن می‌شود.

خوردن میوه های خشک و تازه، آجیل، شیرینی و غذاهای مختلف بخشی از شب نشینی مردم ایران در شب چله است. انار و هندوانه از میوه های محبوب در شب یلدا هستند. برگه هلو و زردآلو و سبزی پلو با ماهی از دیگر خوراکی های مرسوم شب یلدا هستند. شکرگزاری خداوند مانند اغلب جشن‌های مرتبط با طبیعت در شب یلدا نیز اهمیت ویژه‌ای بین مردم ایران دارد.

شب یلدا و تأثیر آن روی زندگی مردم ایران

بسیاری از خانواده ها با نزدیک شدن به شب یلدا به آماده سازی خوراکی های این شب و تدارک تزئینات سفره شب یلدا و حتی لباس های مخصوص این شب می‌پردازند. بسیاری از این تزئینات و لباس ها به شکل هندوانه یا با رنگ آمیزی های سبز و قرمز طراحی می‌شوند. بعضی از فروشگاه های فیزیکی و آنلاین نیز با تخفیفات مناسب تلاش می‌کنند علاوه بر افزایش فروش خود، این شب را برای مردم به شبی زیبا و به یادماندنی تبدیل کنند.

مهر و محبت و دستگیری از فقیران در روزهای نزدیک به شب یلدا نیز از اهمیت ویژه‌ای بین مردم ایران برخوردار است. از آنجایی که ممکن است برخی خانواده ها قادر به تهیه خوراکی ها و غذاهای شب یلدا نباشند می‌توانیم با کمک به آن‌ها تلاش کنیم گرمای شب یلدا و خوراکی های خوشمزه آن را به خانه افراد تهیدست نیز ببریم تا آن‌ها هم بتوانند از شب یلدا لذت ببرند.


توجه: انشاهای منتشر شده در سایت قصه دون (از جمله انشا در مورد شب یلدا)، صرفا برای ارائه ایده انشانویسی و بهبود نوشتار است. ما به هیچ وجه کپی‌برداری و استفاده مستقیم از انشا و محتوای این مطالب برای تکالیف درسی را پیشنهاد نمی‌کنیم.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *